باشگاه دانش آموزی زیست فناوری

باشگاه دانش آموزی زیست فناوری

تبدیل سلول‌های پوست انسان به سلول‌های بافت قلب

تبدیل سلول‌های پوست انسان به سلول‌های بافت قلب

دانشمندان با استفاده از تکنیک مشابه قدرت شگرف آور بازسازی (regeneration) حیوانی مانند سمندر، پوست را به سلول‌های ضربان دار قلب و مغز تبدیل کردند. آن‌ها می‌گویند روش جدید انقلابی، خود گام مهمی در جهت آن روز است که بیماران کرونر و آلزایمر با برنامه‌ریزی مجدد بافت خودشان تحت درمان قرار بگیرند.

سلول‌های پوست انسان به وسیله ترکیب شیمیایی به سلول‌های بنیادی تبدیل شدند و پس از آن مخلوط دیگری از مواد شیمیایی برای تبدیل آن‌ها به سلول‌های قلب مورد استفاده قرار گرفت. ۹۷ درصد سلول‌ها شروع به تپیدن کردند و هنگامی که به قلب موش سالم منتقل شدند، مانند بافت قلب سالم کار کردند.

در یک مطالعه جداگانه، در ژورنال سلول‌های بنیادی دانشمندان با تکنیک مشابه، سلول‌های پوست موش را به سلول‌های مغز تبدیل کردند. دکتر شنگ دینگ می‌گوید این روش ما را قادر به تولید سلول‌های جدید با تبدیل سلول‌های موجود در نزدیک محل آسیب دیده در بیماران نزدیک‌تر می‌کند. امید است که یک روز بیماران نارسایی قلبی یا بیماری پارکینسون را با داروهایی که کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده مغز و قلب می‌کنند به وسیله سلول‌های بافت موجود خود فرد درمان کرد.

این عمل بسیار مشابه به قدرت طبیعی بازسازی در حیواناتی مانند سمندر که برای مدت‌ها دانشمندان را مجذوب خودش کرده بود می‌باشد. پیش از این دانشمندان فقط با اضافه کردن ژن‌های خارجی به سلول موفق به این کار شده بودند.

تهیه کننده : سعید کارگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا