باشگاه دانش آموزی زیست فناوری

باشگاه دانش آموزی زیست فناوری

آشنایی با زیست فناوری

آشنایی با زیست فناوری

دانشمندان برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود از روش علمی استفاده می‌کنند. روش علمی روشی است که کمک می‌کند دانشمندان پله پله پاسخ سوالات خود را بیابند. آنها به پدیده‌های اطراف خود به دقت نگاه می‌کنند و برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود آزمایش می‌کنند.

روش علمی شش مرحله دارد. در مرحله اول دانشمندان به مشاهده دقیق پدیده مورد نظر می‌پردازند و مواردی را که ذهن آنان را به خود مشغول کرده است به دقت یادداشت می‌کنند. سپس برای پاسخ سوالات خود شروع به مطالعه می‌کنند. کتابخانه‌ها و مجلات علمی را بررسی می‌کنند تا بیشترین اطلاعات موجود در مورد آن پدیده را جمع آوری کنند. دانشمندان با توجه به اطلاعات به دست آمده، تجربه و ذهن خلاق خود، پاسخ احتمالی برای پرسش ارائه می‌کنند. این پاسخ فرضیه نام دارد. فرضیه حدس هوشمندانه و منطقی است که پژوهشگران برای علت پدیده‌ای مطرح می‌کنند، سپس فرضیه را آزمایش می‌کنند. زیرا فرضیه فقط یک حدس و گمان است و دانشمندان با آزمایش کردن آن به درستی یا نادرستی حدس خود پی می‌برند. آنها آزمایش خود را در شرایط کنترل شده چند بار تکرار می‌کنند تا مطمئن شوند نتیجه گیری آنها درست بوده است. شرایط کنترل شده یعنی دو آزمایش به طور همزمان انجام شوند و همه عوامل موثر بر آن آزمایش ( به جز یکی از آنها ) که قرار است اثر آن بر آزمایش مورد تحقیق قرار گیرد یکسان باشند. دانشمندان سپس حاصل مطالعات و آزمایش‌های خود را تجزیه تحلیل کرده و به صورت گزارش انتشار می‌دهند.

دانشمند شدن را تمرین کنید:

روی نان لکه‌های سبز و سیاه مشاهده می‌کنید. مادرتان می‌گویند این نان کپک زده و نباید آن را بخورید. کپک چیست؟ چرا نان کپک می‌زند؟ چه شرایطی باعث می‌شود کپک زدگی شدت پیدا کند؟ این فعالیت را با هم انجام می‌دهیم تا با راه و روش علمی آشنا شوید. در قدم اول شما با پدیده‌ای مواجه شده‌اید. روی نان لکه هایی به اسم کپک به وجود آمده و شما می‌خواهید بدانید علت آن چیست؟ کپک زدن را در بسیاری از موارد دیگر هم مشاهده کرده‌اید. شرایط مختلفی که در آن کپک مشاهده کرده‌اید یادداشت کنید. مثلا تا به حال روی یک تکه نان خشک کپک دیده‌اید؟ یا روی مواد غذایی داخل فریزر؟ در اینترنت و کتاب‌ها جستجو کنید، از معلم خود سوال کنید. با این جستجوها تا حدی با کپک و علت کپک زدگی آشنا می‌شوید. با توجه به مشاهدات خود و اطلاعات به دست آمده حدس بزنید چه عواملی در بروز کپک زدگی موثر است؟ آزمایش زیر را انجام دهید تا شرایط مختلف را برای رویش کپک بررسی کنید.

برای انجام این آزمایش به ۶ تکه نان احتیاج دارید. این تکه نان‌ها باید از یک نوع باشند و در یک مکان و زمان تولید شده باشند. چرا؟ دو تکه نان را بردارید. آنها را داخل نایلون بگذارید. یک نایلون را در روشنایی آفتاب و دیگری را در جای تاریک قرار دهید. شرایط این دو تکه نان از نظر دما باید یکسان باشد. چرا؟

جهت دریافت متن کامل کتاب کلیک نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا